Förstärkning 2 maj 2018

 

1. Jag har lagt till en kamera i Symphony men får ingen bild?

Kontrollera att du har rätt inställningar i Symphony som kameran sänder ut vad gäller bildupplösning (640x80 t.ex.), videoformat (MJPEG, MPG4, H264 t.ex) samt att enhetens sökväg för lagring är korrekt och fungerar att skriva data till. Även om du inte satt någon inspelning på enheten måste det finnas en fungerande sökväg då video alltid buffras i Symphony för livevyn. Kom också ihåg att om du gör ändringar i Symphony är det i många fall så att dessa värden "pushas" ut till enheten och det kan ta en tid för videon att starta. Har du en brandvägg måste den avaktiveras eller portöppnas för de portarna som används av Symphony (se hjälpen i Symphonyklienten). Kontrollera även webserverinställningar i kameran. I en del fall stöds enbart http video och många enheter står förinställda på https.

2. Jag har installerat Symphony och kommer nu till licensieringsdelen, jag fyller i mina Aimetis Xnet uppgifter men programmet hittar inga licenser?

Kontrollera att de kontouppgifter du anger är där du har erhållit licenserna från din distributör. Normalt har man som återförsäljare ett konto under sig som är tänkt till slutkunden, i många fall hamnar dina köpta licenser där.

3. Jag försöker använda serverfarm i Symphony men det står "ej licensierad" fast jag har licenser?

För att kunna använda serverfarm funktioner i Symphony måste samtliga kameralicenser på servern vara minst "Professional". Uppgradera ev. standard licenser och försök igen.

4. Jag har driftsatt en Symphonyanläggning och det såg bra ut, men efter en stund försvann all video och jag får ett felmeddelande "Tracker terminated due to hardware change", vad har hänt?

Licenserna för Symphony registrerar serienummer på operativsystemets hårddisk samt MAC-adress på det nätverkskortet som användes vid serverregistreringen. Antingen har du använt en dongel för mobilt bredband vid registreringen eller avaktiverat något nätverkskort (om det sitter fler i servern). Aktivera ev. nätverkskortet som är avaktiverat. Om du använt en dongel för mobilt bredband måste Aimetis manuellt byta MAC-adress på dina licenser, maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

5. Jag vill använda Active Directory för användarkonton i Symphony men knapparna är gråa och ej klickbara i programmet, vad är fel?

Active Directory kräver "Professional" licenser, uppgradera dina ev. Standard licenser och prova igen.

6. Jag har lagt till en kamera i Symphony och vill spela in på kamerabaserad rörelsedetektion, jag har konfigurerat kameran för rörelsedetektion och valt kamerabaserad inspelning i Symphony, men jag får ingen inspelad video, vad är fel?

I en del fall, t.ex. med IQ Invision kameror måste man även aktivera en trigger på motion detection i kameran innan enheten börjar sända XML-data om detekterad rörelse till Symphony. I andra fall kan det vara så att stödet för kamerabaserad rörelsedetektion inte finns för den aktuella enheten, använd i sådanafall Symphonys egna VE130 motion detection.